Naar het zuiden - Reisverslag uit Chengdu, China van ktxi - WaarBenJij.nu Naar het zuiden - Reisverslag uit Chengdu, China van ktxi - WaarBenJij.nu

Naar het zuiden

Door: Kelly Tong

Blijf op de hoogte en volg

04 Maart 2007 | China, Chengdu

Na de gezellige dagen in Xian heb ik de reis naar Wuhan in mijn eentje voortgezet. Er zijn twee routes, door het plateland via het midden van China of door de bergen via het westen. Voor een treinliefhebber zoals ik, is de keus snel gemaakt. Ik wil genieten van de kronkelende spoorlijn door de diepen kloven en hoge bergtoppen.

Het maken van een treinreis in China is een avontuur op zich, zeker oor en na het Chinees Nieuwjaar omdat er ongeveer 400 miljoen mensen tegelijk binnen 2 weken van huis naar de plaats van het werk (lees: naar een andere stad). De gemiddelde reisafstand is 800 km per persoon wat betekent dat het merendeel van de mensen per trein zullen reizen. De capaciteit op het spoor kan deze stroom niet aan. Dit betekent dat het bemachtigen van een treinkaartje een kunst is in deze periode. Op veel stations zijn er meer dan 200 verkoop balies die 24 uur per dag open zijn! Dan nog staan er duizenden mensen in de rij om een treinkaartje te kopen, me een wachttijd van 1-3 uur. In een rij staan betekent niet dat men een treinkaartje dadewerkelijk kan krijgen omdat er veel meer reizigers dan het aantal zit- en slaapplaatsen zijn. Zonder een kaart kan men de trein niet in. Kortom een treinkaart is goud waard.

Met veel geduld en geluk heb ik mijn kaartje naar Chengdu gekocht. De trein was helemaal uitverkocht en er staan zelfs mensen in de rijtuigen. De trein reed door een van de meest indrukwekkende spoorlijn door de Qingling gebergte. 40% van de lijn bevindt zich in tunnels en op viaducten wat een geweldige uitzicht geeft. Het is echt genieten. 's Nachts had een trein een vertraging van 12 minuten. De conductuur bod meteen excuses aan via het intercom en een duidelijke uitleg over de oorzaken. De reizigers mogen hun kritiek uiten in een boekje dat in elk rijtuig aanwezig is. Indien de conductuur slecht service biedt, wordt er waarschijnlijk gekort op zijn/haar bonus. Dus men wordt redelijk goed door de conductuur geholpen.

Het intercom ('onboard entertainment') staat altijd aan in de trein, met muziek, nieuws enz. En enkele keer per dag wordt er een betoog gehouden over hoe slecht het roken is voor het individu en voor de maatschappij. De wetenschappelijke achtergrond wordt uiteengezet met veel grappige voorbeelden. Er wordt gezegd dat er ooit in de jaren tachtig een wedstrijd voor rokers werd gehouden. Degene die het meest sigaretten achter elkaar rookt wint. Een man heeft 60 sigaretten achter elkaar gerookt maar voordat hij het podium op ging om de prijs in ontvangst te nemen, stierf hij door ademhalingsproblemen en een harstilstand. Zo slecht is het roken...

Na een nachtje slapen (voor mij liggen) werd er 's ochtends een drigend bericht via het intercom omgeroepen. Een groep zakkenrollers was in de trein actief en heeft enkele tassen van de reizigers opengesneden en spullen eruit gepakt, in de slaaprijtuigen! Dit wordt beschouwd als een ernstige incident en iedereen werd verzocht om meteen elkaar wakker te maken en op te staan en rond kijken of er verdachten rondlopen. Men dient op elkaars baggage op te letten en er werd wat sporenonderzoek door de spoorwegpolitie in de rijdende trein gedaan. Een indrukwekkende gecoordineerde actie om de zakkenrollers op te pakken.

Na 16 uur reizen kwam ik in Chengdu aan, een historische stad in het zuid-westen van China, waar ik 2 dagen heb gebleven. Het verhaal volgt...

  • 04 Maart 2007 - 08:58

    Cw:

    ben heel erg benieuwd hoe die treinen er van binnen uitzien, hoop dat je foto's hebt gemaakt. En gefeliciteerd met je 23e verjaardag jongen!

  • 04 Maart 2007 - 11:19

    Oma:

    lieve Mao Mao,
    Wat enig. Ik heb diezelfde treinreis ook gemaakt. Echter 29 jaar geleden !Ik heb je toch verteld, dat wij door zoveel tunnels moesten rijden, alleen was er toen geen entertainment. Het is vandaag een speciale dag voor jou. nl. 4 maart. Ik heb een aparte E-mail gestuurd, maar ik weet niet, of je je mailbox nog leest, nu je deze website hebt.Het is een geluk, dat zij in Nederland die actie met zakkenrolles niet ondernemen, dan kwamen wij nooit op ons bed.
    Ik ben benieuwd, naar jouw verhaal over Chengdu. Volgens mij, was het nog de enige stad, waar een standbeeld van Mao tze Dong op het plein stond.
    Ik kan haast niet wachten tot het volgende bericht. Ik wens je nog heel veel plezier, want de cruise is ook niet te onderschatten.
    Heel veel liefs van Oma


  • 04 Maart 2007 - 16:49

    Ties:

    Gast, ook ik wens je natuurlijk het allerbeste toe. Gefeliciteerd met je verjaardag! Mooi zeg, die treinverhalen. Over een tijdje hoop ik samen met jou een treinreis naar en door China te gaan maken. Veel plezier nog de komende tijd en blijf schrijven!

  • 04 Maart 2007 - 21:09

    Philip:

    Hey Kelly!

    Om te beginnen: Happy Birthday!! (1 dag te laat, maar beter laat dan nooit).

    Wat geweldig om je verhalen te lezen! Zo'n anti-rook campagne is echt geweldig, dat zouden ze in Nederland ook moeten doen!

    Er zijn goede vooruitzichten voor een reis naar China my friend.. Daar hoor je later meer over!

    Geniet van je tijd daar en tot snel!

    Groeten, Philip

  • 07 Maart 2007 - 16:00

    Suzanne:

    Heey Kelly,

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag! :)
    Erg leuk om je verhalen te lezen! Veel plezier met rondreizen nog en succes als het echte werk gaat beginnen!
    liefs X Suzanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

In het kader van mijn opleiding tandheelkunde ga ik voor ongeveer drie maanden naar China, naar de Wuhan Universiteit om daar patienten te behandelen en onderzoek te doen. Het reizen hoort hier uiteraard wel bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 15497

Voorgaande reizen:

19 Februari 2007 - 06 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: