Wuhan - Reisverslag uit Wuhan, China van ktxi - WaarBenJij.nu Wuhan - Reisverslag uit Wuhan, China van ktxi - WaarBenJij.nu

Wuhan

Door: Kelly Tong

Blijf op de hoogte en volg

27 Maart 2007 | China, Wuhan

Er is alweer een week voorbij gegaan. Tijd vliegt... Afgelopen week heb ik steeds meer patienten gezien, met een paar bijzondere casussen.

In de afdeling parodontologie (tandvleesproblemen) wordt er voor iedere behandelsessie een behandelplan besproken, ongeveer in dezelfde manier als in Nijmegen. Afgelopen week heb ik enkele patienten onder de behandeling genomen. Een patient heeft zoveel tandsteen dat de zuiger na enkele gebitselementen steeds verstopt raakt! Weer een ervaring rijker zou men zeggen. Er wordt ook parodontale chirurgie uitgevoerd. Afgelopen week werd een perifeer reuscelgranuloom verwijderd, wel leuk om te assisteren. De studenten en stafleden zijn hier heel vriendelijk. Aangezien sommige medische termen voor mij onbekend zijn in het chinees, helpen ze mij altijd met het invullen van de patientendossiers, wat wel uitgebreid gedaan moet worden. Een soort advanced chinees les voor mij.

Verder heb ik bij een patient gingivectomie gedaan. Een week na de operatie is een plek nog een beetje pijnlijk en rood. Gelukkig niks aan de hand, normale post-operatieve verschijnselen. De patient heeft mij echter een ludieke behandelmethode verteld die zij van een kennis heeft gehoord die de pijn kan onderdrukken. Heel serieus vertelde ze dat men oorsmeersel rondom de kies aan kan brengen, langs de tandvleesrand... Oorsmeersel met een licht gele kleur schijnt het best te werken. De patient vroeg mij of dit waar is. Emmm, lekker.... Volgens mij heb ik nooit over zoiets in de literatuur gelezen. De docent heeft dit verhaal ook gehoord en zei tegen de patient dat zij het niet verder moest vertellen omdat dit zo walgelijk is. Misschien heeft oorsmeelsel wel degelijk een magische werking, maar wie weet.

Nu is het lekker weer hier, bijna zomers, ongeveer 23 graden. Men kan in een t-shirt rondlopen. Het temperatuurverschil tussen overdag en 's nachts is wel groot. Aangezien het mooi weer is, ben ik afgelopen weekend eropuit gegaan, in Wuhan, met enkele studenten.

Wuhan is een grote stad, met acht miljoen inwoners, de grootste stad in het midden van China. Wuhan is gelegen aan de Yangtse rivier en aan de Hanjiang rivier. Daarom is de stad in drie gedeeld, in Hankou, Hanyang en Wuchang. Hankou is bekend voor de vele winkelstraten en de boulevard langs de Yangtse rivier. Echt een paradijs voor het winkelen en eten. Hanyang is vooral bekend voor de staal- en autoindustrie. De fabriek van Citroen is gelegen in Hanyang. Dit verklaart waarom er zoveel fransen in Wuhan zijn. Wuchang heeft veel universiteiten en ziekenhuizen. Daarom is Wuchang het intellectuele centrum van Wuhan. Hier zijn er honderden winkels die elektronica verkopen. Niet moeilijk te raden, de faculteit tandheelkunde is in Wuchang. In Hankou en Hanyang zijn er wel zeven poliklinieken zodat patienten met eenvoudige klachten niet zover hoeven te reizen. Om een indruk te geven, het kost 1 tot 1,5 uur om met de bus van de faculteit naar de hoofdwinkelstraat in Hankou te gaan (15 km)! Daarom heeft Wuhan ook drie stations waar er honderden treinen per dag vertrekken.

Afgelopen zaterdag heb ik een chinees klassiek concert bijgewoond. Erg indrukwekkend. Composities van 2000 jaar geleden worden met de toendertijd gebruikte instrumenten (nagemaakt) gespeeld. Iedereen is gekleed in traditionele Han kleedij, wat heel sfeervol is. De gespeelde stukken waren zo levendig dat ik volledig er in kon leven. Een dergelijke ervaring dient niemand te missen.

Morgen komt Nienke (een meisje van mijn middelbare school in Eindhoven) in Wuhan aan. In de afgelopen maand heeft zij door hele China gereisd. Langs de Yangtse rivier komt ze van Chongqing in WUhan aan. Dus ik krijg bezoek!

  • 27 Maart 2007 - 13:35

    Oma:

    Lieve Mao Mao,Het was weer heel leuk je website te lezen. En zo te zien , heb je ook geen last van heimwee. Wat leuk, dat Nienke op bezoek kwam. Is zij klaar met haar studie ? Heeft zij de cruise op de Yangste gedaan, Eigenlijk dacht ik, dat jij die ook zou doen, maar je bent met de trein naar Wu Han gegaan. Die behandeling van dat oorsmeer lijkt mij niet zo smakelijk. Het is alleen de vraag nog, moet het je eigen oorsmeer zijn, of mag het ook van iemand anders worden gebruikt.
    Ik kan mij voorstellen , hoe je genoten hebt van dat traditionele Chinese concert. Zelfs dat concert , waar ik met je ouders heenwas in de TUE, was al onvergetelijk. Dat was n.l. ook met traditionele instrumenten. Ik vermoed, dat je geheel in een lyrische toestand terugkomt, want alleen het feit, dat je in de atmosfeer van onze voorvaderlijk stamland ronddoolt maakt eigenlijk een ander mens van iemand.Daarom is het zo goed, om die band met ons oude stamland steeds aan te houden, ook al is iemand van de 2e generatie. Ik ben er altijd nog zo trots op van oorsprong een Chinese te zijn.
    Ben je alweer genezen van de griep.? Heerlijk , dat het weer daar zo prettig is. Daar verlang ik echt naar De Ischias is nog niet helemaal genezen, maar het gaat wel beter. Wellicht zou een likje oorsmeer daarvoor ook goed zijn ?
    Lieve Mao Mao, ik wens je ontzettend veel succes bij de studie.
    P S Weet jij de nederlandse vertaling voor chan (2) in het engels is het cicada, maar ik weet niet wat voor een eng beest dat is.
    Dag, tot de volgende keer.Kus van Oma

  • 30 Maart 2007 - 14:43

    Ties:

    Gast, het blijft mooi om je avonturen hier vanuit Nederland te volgen. We kunnen ook niet wachten tot je weer terug komt om ons al je avonturen tot in het kleinste detail te vertellen. Ik wens je nog een paar fijne weken toe!

  • 30 Maart 2007 - 18:50

    Fieke:

    Hey Tong,
    Wat leuk om je site te lezen! Super dat je er zo veel mag doen! vind het in ieder geval erg leuk om te lezen!
    Liefs Fieke

  • 01 April 2007 - 09:47

    Vy:

    hahahah oorsmeer??? Hmm binnenkort ga ik waarschijnlijk ook een gingivectomie of een distale wigexcisie doen, dan zal ik wat oorsmeer meenemen voor de patiënt. Vers van de pers!!! ;) Gne gne
    In ieder geval erg leuk, al je ervaringen te lezen. Tot gauw weer!
    Groetjes Vy

  • 03 April 2007 - 06:21

    R.Sagius:

    Beste Tong .
    Ik heb vanaf het begin je website bijgehouden,Ik vind het facinerend je ervaringen te lezen, IMO ben je echt weer thuis. Veel succes en en mooie tijd.
    Tot ziens
    R.Sagius

  • 07 April 2007 - 12:56

    Oma:

    lieve Mao Mao,nog even een nagekomen bericht.8april a.s.gaat Sa Ying naar WuHan.Haar vader wordt 80 jaar.Zij zou je bellen, of mailen als zij aangekomen is.Houdt dus even je mail in de gaten. Doe haar mijn groeten.Gaat alles nog goed?.Nog heel veel plezier en succes met de studie . Dag,Oma

  • 10 April 2007 - 21:18

    Joshua:

    Beste Kelly,

    wat leuk om te lezen over je ervaringen in China. Ik hoop dat het nog steeds goed gaat met je stage. Hopelijk ga je je niet té goed thuisvoelen met tandheelkunde in China, want je moet natuurlijk wel terug komen! Gelukkig zit de langste tijd er al weer op. Hoop dat je nog veel mooie dingen meemaakt in China en kijk er naar uit je in mei weer te zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

In het kader van mijn opleiding tandheelkunde ga ik voor ongeveer drie maanden naar China, naar de Wuhan Universiteit om daar patienten te behandelen en onderzoek te doen. Het reizen hoort hier uiteraard wel bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 15489

Voorgaande reizen:

19 Februari 2007 - 06 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: