Eindbestemming - Reisverslag uit Wuhan, China van ktxi - WaarBenJij.nu Eindbestemming - Reisverslag uit Wuhan, China van ktxi - WaarBenJij.nu

Eindbestemming

Door: Kelly Tong

Blijf op de hoogte en volg

13 Maart 2007 | China, Wuhan

Inmiddels ben ik al bijna twee weken in Wuhan. Maar eerst zal ik iets vertellen over mijn ervaring en Chengdu om het verhaal compleet te maken.

Nadat ik in Chengdu ben aangekomen, probeerde ik meteen een taxi te nemen om naar het hotel te gaan. Maar de rij voor taxi's was zo lang dat men minstens een uur in de rij moest staan om kans te kunnen maken op een van de taxi's. Daar heb ik niet zoveel zin in. Er waren zoveel mensen in Chengdu dat lopen zelfs moeilijk was. Toch heb ik een weg gevonden in de mensenmassa en heb bijna een uur gelopen richting het centrum van de stad. Onderweg probeerde ik een taxi aan te houden maar elke taxi was vol... Frustrerend... Ik was helemaal bezweet want Chengdu was 20 graden! Uiteindelijk na een uur lopen heb ik een taxi eindlijk kunnen pakken naar het hotel. Mijn hotel was midden in het centrum, naast de bekende winkelstraat Chunxilu. Ook bekend voor de mooie meisjes. The place to be for girl spotting. Dit is algemeen bekend in China. Maar omdat ik toch wel genoeg meisjes zal zien, besloot ik om eerst naar een bekende tempel Wuhousi te gaan. Een mooi temple met een grote park eromheen. Vanwege het chinees nieuwjaar waren er allerlei activiteit rondom de tempel. Veel acrobatiek en kunstenaren. Chengdu is bekend om het relaxed stadsleven in tegenstelling tot andere steden. Men is gewend om onder wilgen te zitten en de hele middag te genieten van een kopje lekkere chinees thee. Echt een plaats voor mij. Ik het een mooie plek uitgezocht naast de rivier onder een wilg. Met een kopje thee en de mooie uitzicht, was ik bijna in een droomwereld terecht gekomen... Het was echt genieten. 's Avonds was het nachtleven erg boeiend, overal mooi verlicht en op het centrale plein in de stad waren er duizenden mensen. Zo gezellig was het! Ook was het eten superieur in Chengdu. Veel kleine gerechten en gestoomde deegrollen, dumplings en andere lekkernijen. Mijn maag was alleen te klein om alles uit te kunnen proberen. Dan heb ik minstens een week nodig.

De dag daarna ben ik naar een park geweest waarin een van de bekendste chinees dichters Dufu gewoond heeft. Een paradijs in een stad. Veel groen, stromende beekjes tussen bamboo bossen, zwemmende vissen onder de marmer bruggen, levendige gedichten uitgehakt in eeuwenoude stenen... Ik wilde er simpelweg niet meer vandoor. Ik voelde het harmonieuze leven dat chinees dichters in het verleden ernaar streefden.

Van Chengdu heb ik de trein genomen naar Chongqing om daarna langs de Yangtse rivier naar Wuhan te gaan. De treinreis van Chengdu naar Chongqing was weer indrukwekkend. Veel rijstvelden in de bergen, hoge viaducten, diepe valleien, en zelfs palmbomen in de bergen (subtropisch klimaat). Na 2,5 uur reizen (360 km) kwam ik 's avonds aan in Chongqing.

Chongqing heeft een zeer strategische ligging, in de vallei waar Yangste rivier en een van de grootste zijtakken Jialing rivier samenkomen. Chongqing was de hoofdstad van China rond 1940 toen Japan China binnenviel en miljoenen onschuldigen mensen werden vermoord. Zonder Chongqing zou China nooit bevrijd zijn geweest.

Chongqing heeft twee bijnamen. 1: Shancheng, betekent bergstad. Dit komt doordat de stad op de bergen is gebouwd. Met 15 miljoen inwoners, zijn er honderden skyscrapers in Chongqing. Door het verschil in hoogte, is de stad zo mooi 's avonds. De skyline is vergelijkbaar met New York en Hongkong, een 3D versie ervan. De 2e bijnaam is wudu: mistige metropool. Door de ligging van de stad, is het altijd mistig geweest, ook in het ver verleden. Tegenwoordig is het niet alleen de mist maar ook de smog.

In Chongqing heb ik een vriendin opgezocht en samen met haar ben ik in verschillende wijken in de stad geweest. en ook in veel verschillende bekende lokale restauranten geweest. Het eten is gekarakteriseerd door de pittigheid. Alles is pittig. Een beetje pittig betekent al dat je tong de hele avond gaat branden. Pittig in Chongqing is meer dan alleen pittig. Pittig eten geeft ook een tintelend gevoel (paraesthesie) aan de tong, net alsof de tong verdoofd is. Dus pas op met het eten! Of verdoof je tong van tevoren ;-) Nou ja, je tong wordt toch wel verdoofd door het eten.

Van Chongqing heb ik de trein genomen naar Wuhan, een reis van 22 uur, weer door een hele reeks bergketens. 's Ochtends in Wuhan werd ik door een student opgewacht en samen zijn we naar mijn kamer gegaan, waar ik nu zit en deze e-mail aan het schrijven ben.

Het is nu tijd om naar de poli-kliniek te gaan dus tot ziens allemaal!

p.s. Zie foto's op mijn yahoo site!
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/ktxi/my_photos

  • 13 Maart 2007 - 07:41

    Oma:

    lieve Mao Mao,
    Dat was dus puur genieten, behalve het krijgen van een taxi in Chendu.
    Was er maar een mogelijkheid om in Chengdu te gaan studeren. Ook wat eten betreft kom je niets te kort. Intussen moeten wij stakkers in Nederland maar een cursus Haute cuisine gaan volgen,anders wil je later nergens meer met ons eten. Ook de foto's zijn mooi en interessant. Wat een belevenis.!!Ik wens je nogmaals heel veel succes met de studie. Als je tijd hebt om je mailbox te lezen, apart heb ik een mail ingestuurd, n.a.v.jouw lieve e-mail
    Dag veel liefs van Oma


  • 14 Maart 2007 - 12:22

    Jelle:

    Stakkers? Hela! het begint hier ook mooi weer te worden, iedereen krijgt de lentekriebels. Maar de buien zijn nooit ver weg hier, dat weet je.
    China, is het echt allemaal "made for the masses?" En verschillen tussen arm en rijk, verstopt of de realiteit te zien op de straat? Want wat je leest is dat in China alles groeit als kool. Maar ik geloof niet dat iedereen daar meteen van kan meeproviteren. Ik hoor wel vanzelf.
    Ondertussen, genieten van alles wat er te bieden valt; lucky you!
    Veel plezier! Jelle

  • 18 Maart 2007 - 05:53

    Nicole:

    Hoi Tongieboy,

    Wat leuk dat je weer op reis bent :-) Ik ben echt net weer terug van Australie en heb een enorme jetlag... en het is al zo'n anticlimax om in NL aan te komen vanuit zo'n geweldig land ;-) Poor me :-P
    Ik zal je binnenkort eens een mailtje sturen, maar nu moet je vooral lekker genieten (maar zoals ik het lees doe je dat wel)

    x NIcole

  • 19 Maart 2007 - 17:57

    Renske:

    Hey Tong,

    Met veel plezier heb ik je stukjes gelezen en foto's bekeken. Ik ben er maar even voor gaan zitten, want de afgelopen 3 weken heb ik stage gehad in Rotterdam en heb ik geen tijd gehad je reis te volgen. Wat een mooie foto's staan er op je site!! Echt een onbekende wereld voor mij en ik denk ook voor heel veel andere medestudenten hier. Voor jou moet dit wel een gevoel geven van weer "thuis" komen. Ik ben erg benieuwd hoe de poli-kliniek je bevalt en of er grote verschillen zijn met hier, vast wel! Nog veel (leer)plezier!!

    Groetjes Renske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

In het kader van mijn opleiding tandheelkunde ga ik voor ongeveer drie maanden naar China, naar de Wuhan Universiteit om daar patienten te behandelen en onderzoek te doen. Het reizen hoort hier uiteraard wel bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 15524

Voorgaande reizen:

19 Februari 2007 - 06 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: