Tandheelkunde - Reisverslag uit Wuhan, China van ktxi - WaarBenJij.nu Tandheelkunde - Reisverslag uit Wuhan, China van ktxi - WaarBenJij.nu

Tandheelkunde

Door: Kelly Tong

20 Maart 2007 | China, Wuhan

Inmiddels ben ik al weken actief in Wuhan. De faculteit tandheelkunde hier is best groot, gedeeld in verschillende afdelingen zoals preventieve tandheelkunde, restauratieve tandheelkunde, endodontologie, parodontologie enz. Zelfs de afdeling mond-, kaak- en aangezichtschirurgie is gevestigd in hetzelfde gebouw, met anaesthesie, radiotherapie en dergelijk.

In de eerste week ben ik in elke afdeling geweest, voorgesteld aan de stafleden, de studenten en de professoren. In een week tijd heb ik al heel veel verschillende patientencasussen gezien. Bijvoorbeeld in de afdeling slijmvliesziekten, heb ik al alle vormen van slijmvlies afwijkingen gezien zoals beschreven in ons Stegenga boek! Er is een bekende professor Long in de afdeling. Hij is gespecialiseerd in TMJ problematiek. Zijn spreekuur loopt storm. Mensen komen uit andere provinces (meer dan 1000 km gereisd!) om door hem gezien te worden, met gecompliceerde TMJ problemen die we in Nederland weinig tegenkomen, zoals een combinatie van discusperforatie in combinatie met osteoporosis van het kaakkopje en blijvende subluxatie. En zijn behandeld wijze is ook magisch, vaak injecties in de ruimte van het kaakkopje! Met bevredigende resultaten. Ik werd helemaal gecharmeerd door zijn vak en kunde.

Verder behandel ik zelf ook moeilijke patienten hier behandeld, wat kroon- en brigwerk met stiftopbouw gedaan, composietkronen, gingivectomie enz. In de afdeling endodontologie heb ik geleerd om met een fixatiemiddel behandelde endodontische behandelingen over te doen. Heel moeilijk maar wel leerzaam. Ze hebben ook operatiemicroscopen die de studenten kunnen gebruiken. Wat van belang om patienten te behandelen is het beheersen van de taal om met de mensen te communiceren. Wuhan hoort bij Hubei provincie. Mensen hier praten normaal gesproken in Hubei dialect wat best moeilijk te verstaan is. Daarom heb ik zelfs soms moeite met het ontcijferen van de anamnese.

Ik werk verder ook in het lab, een van de grootste in China, gefinancieerd door de centrale overheid. De deur gaat pas open als de vingerafdruklezer jouw vingerafdruk bevestigd heeft. Ik heb veel cellen gekweekt en hen onder microscoop bestudeerd. Wel anders dan wat we in Nederland doen.

Op zaterdagen zijn er vaak symposia en lezingen door chinese en buitenlandse professoren en gastdocenten. Er werd uitgebreid over de intra-orale fotografie gesproken, over de werking van verschillende soorten camera’s, het instellen van de diafragma, berekenen van lichtinval en lichtcompensatie enz. Meer een fotografie cursus dan tandheelkunde. Wel interessant, iets wat ik meteen met mijn camera uit kan proberen.

Wat minder leuk is is dat ik een weekend ziek ben geweest, wat griep. Maar na twee dagen slapen ben ik weer redelijk goed hersteld. Hier hoeven we de gipsmodellen niet zelf uit te gieten. De tandtechnicus doet alles. Alleen soms maken ze wel eens fouten. Gisteren heb ik te horen gekregen dat het model van mijn kroonafdruk mislukt is en dat ik opnieuw afdruk moet gaan nemen... Echt balen aangezien het nemen van de afdruk niet mijn lievelingsvak is. Maar goed dit hoort erbij.

Nou ik ga nu weer naar het lab want de cellen moeten gevoed worden met bloedserum...

• 20 Maart 2007 - 13:53

Philip:

Wow Kelly! Wat een professionele avondturen! Geweldig!
    Fijn dat je meteen een voorbeeld arts hebt gevonden, dan weet je waar je het voor doet he..

Ook die symposia lijken me interessant. Je schrijft dat je dit met je eigen camera uit kunt proberen.. Bedoel je je digitale camera, of heb je een medisch apparaat?

In Nederland is het erg koud op het moment, veel regen en zelfs een beetje sneeuw af en toe. Ik kijk enorm uit naar de zomer, omdat het dan lekker weer wordt! Ik denk dat we nadere afspraken moeten gaan maken voor een reis, als het nog door kan gaan uit jou kant. Ik heb het i.i.g. rond wat betreft financiering. Ik heb rond 30 juli vakantie. We moeten maar snel een definitieve datum afspreken want dan kan ik vrij nemen van mijn werk.

Snel mailen :-)

Hou je taai daar en geniet van elke dag! Groeten, Philip

• 21 Maart 2007 - 16:01

Oma:

Wat een geweldige ervaring daar in WuHan. Wat een geluk, dat je daarheen bent gegaan. Jammer, dat je griep hebt gehad, Maar hier loopt ook iedereen te snotteren en te niezen.
    Ik ben weer op de been. Vandaag voor het eerst ben ik weer de hort opgeweest. Weliswaar met veel pijnstillers.De huisarts had voorspeld 7 dagen rust, maar ik geloof , dat hij 7 weken bedoelde om mij niet te ontmoedigen. Ook ga ik morgen weer naar Chinese les. Die heb ik gemist.
    Wat zul je veel te vertellen hebben als je weer terug bent.Ik ben erg benieuwd, al zijn je mails ook niet te versmaden.
    Mao Mao, het allerbeste, nog veel plezier. Dikke kus van Oma.
    PS.Heb je ook nog foto's van Wu Han ?( voor Sa Ying)

• 22 Maart 2007 - 09:54

Marjolein:

Hey Tong,

Klinkt echt allemaal erg leuk en interessant! Ik snap wel dat je het heel erg naar je zin hebt, maar kom je nog wel terug ooit :P?! Lijkt me echt super vet om te zien, toch n geluk dat je chinees kunt... :D We hebben inmiddels ook n chinees meisje hier op de uni die geïnteresseerd is in glasvezelstiften en ze vertelde dat er daar eigenlijk bijna nooit titaniumopbouwen en stiften worden gebruikt, laat staan vezelstiften. Moet jij bij kroon- en brugwerk dan ook met oude metalen stiften werken? Zij praat opzich wel goed engels maar kunnen de mensen daar dan geen engels? Ik vroeg t me gewoon ff af. In ieder geval nog erg fijne gezellige en leerzame tijd toegewenst en kom weer heel terug!
    Groetjes, Marjolein

• 22 Maart 2007 - 11:55

Marina:

Hoi Kelly, ik kan de helft niet volgen, maar dat betekent waarschijnlijk dat het voor een tandheelkundestudent als jij heel erg leuk is daar : ) Mooi!

• 24 Maart 2007 - 22:31

Vy:

Nou nou, dat is echt heel anders dan in Nederland... Volgens mij leer je daar echt heel veel. Zijn de technieken die ze daar gebruiken vooruitstrevender dan in NL?
    IIG hier in NL wordt het deze week lekker weer maarja geen tijd om te genieten. Lekker ingipsen.... :)
    Groetjes Vy

• 24 Maart 2007 - 22:32

Vy:

trouwens, de uitwisselingsstudenten zijn ook hier aangekomen op de uni. Er zit een chinees meisje bij en de rest komt uit kweenie ziet er oost-europees uit.

• 25 Maart 2007 - 18:43

Jelle:

He ho Tong, dit kan niet iedere arts begrijpen ;-) Maar rare praktijkvoering? Op het eerste gezicht meer praktijk, wat goed is voor ervaring. Anderzijds worden bepaalde basics voor je gedaan, waardoor het belang van sommige zaken mogelijkerwijs wordt gemist. Wel leuk dat er meer kans is op zeldzame casuistiek, wat meer uitdaging betekent. Kun je alsnog niet op je lauweren blijven rusten, zoals in routinematig NL...
    Toch, geef je ogen de kost! En zo niet dan je camera! ;-)
    Groetjes, Jelle